“Sprekend zijn vader?”

Voor mijn Masterthesis deed ik onderzoek naar het leiderschapsvacuum bij Familiebedrijven gedurende de overdrachts-periode van de ene naar de andere generatie. Deze periode duurt vele jaren langer dan de meeste DGA’s denken en vraagt een intensievere voorbereiding dan ‘slechts’ de stap naar de notaris.De grote verschillen in leiderschaps- en communicatiestijlen van de verschillende generaties binnen een familiebedrijf, maken opvolging niet eenvoudig. Terwijl pa afstand moet doen van alles wat hij heeft opgebouwd, zal de volgende generatie ruimte zoeken om zich het bedrijf letterlijk en figuurlijk eigen te maken. De kennis van reputatiemanagement (in- en externe profilering, leiderschap) en mediation leidt tot een mooi scala aan producten voor familiebedrijven in alle stadia van overdracht.

Overdracht

“Toen ik 17 was, wist ik eigenlijk al waar ik later zou gaan werken”

“Mijn vader heeft me hartstikke goed voorbereid op mijn functie, je kunt zeggen dat mijn inwerkperiode 15 jaar duurde”

Twee uitspraken van bedrijfsopvolgers die ik interviewde voor mijn onderzoek naar Familiebedrijven in Transitie. Werken binnen een familiebedrijf heeft ontegenzeggelijk voordelen, maar als je je ogen sluit voor de nadelen kun je lelijk op de koffie komen. Want hoe fijn is die kroonprinsstatus eigenlijk? De fabriek kan een passie van je ouders zijn, terwijl je zelf liever microbioloog was geworden, of kunstschilder, of…… En hoe makkelijk is het om afscheid te nemen van je levenswerk. Natuurlijk is het heerlijk dat een van je kinderen het roer overneemt. Die is notabene geboren binnen het bedrijf dus vertrouwder kan het bijna niet. Maar wat als er ineens nieuwe inzichten ontstaan. De markt vraagt om ingrepen waar jij niet voor gekozen zou hebben. Blijf je dan met je handen in de zakken aan de zijlijn staan of grijp je tegen beter weten in? Het proces van overdracht bestaat uit een aantal stadia die voor opvolger en vertrekkend DGA niet altijd synchroon lopen. Weten waar de valkuilen zich voor kunnen doen en adequaat daarop kunnen inspelen, maakt het proces misschien niet direct korter, maar wel een stuk aangenamer. Voor het bedrijf en de familie.

Bewust Leiderschap

“Als mijn vader binnenkomt, springt het halve personeel nog steeds in de houding. Bij mij doen ze dat alleen als ik echt boos ben”

Generaties verschillen. En ook al lijk je op je vader, het is niet gezegd dat zijn manier van leidinggeven de jouwe is. Of dat een kopie van dat gedrag hetzelfde effect op de medewerkers heeft. Wanneer je in de voetsporen van je vader treedt is er een natuurlijke neiging om een aantal dingen anders te doen. Het is relatief eenvoudig om de boekhouding te moderniseren, automatisering aan te pakken en de processen efficiënter in te richten. Veel moeilijker is het om leiding te geven op een manier die van jou is, als je maar een paar voorbeelden in je leven hebt. Het ontwikkelen van je eigen leiderschapsstijl duurt misschien wel je hele leven. Maar daar kun je niet op wachten; vandaag moeten er besluiten worden genomen en morgen wacht de aanstelling van een nieuwe man of vrouw. Bewust Leiderschap is niet eens zo zeer een stijl. Het is gebaseerd op je eigen authenticiteit en creativiteit. Het geeft je de ruimte om verbindingen te maken tussen partijen waardoor processen veel meer ‘als vanzelf’ gaan. Vertrouwen is het sleutelwoord. In jezelf, het uitgangspunt.

Of het nu gaat om individuele begeleiding van de opvolger, het begeleiden van het overdrachtsproces of de veranderingen die zich binnen de organisatie voordoen na overdracht; ik adviseer graag over de mogelijkheden van begeleiding.

Sprekend zijn vader (werktitel)

Naast mijn werk en onderzoek, werk ik aan een boek waarin Business Spiritualiteit (Conscious Business) en Familiebedrijven de hoofdrol spelen. Een intrigerend proces, waarbij ik dagelijks inspiratie haal uit de gesprekken met mijn cliënten en opdrachtgevers. Eigenlijk is dit boek een mooi persoonlijk groeidocument. De eerste zinnen uit 2013 zijn inmiddels achterhaald en vervangen door nieuwe inzichten. Misschien komt het boek daarom wel nooit op de markt. Ook dat is goed.

Expertise